Att flytta och bo i Spanien

Jag får ofta frågor om hur det är i Spanien när det kommer till jobb, boende osv. Hur man bär sig åt och vad man ska tänka på.

Jag flyttade ner till Marbella för över 5år sedan. Det var inte alls planerat utan jag sökte lite jobb via AMS.se. Den första som hörde av sig var en familj i Marbella och två veckor senare åkte jag ner som barnflicka.
Att vara barnflicka är kanske inte det roligaste jobbet men jag kan ändå tipsa om det om du vill ta ett första steg utomlands. På så sätt har du sen tid på dig att leta nytt jobb och boende. Det är lättast att ha detta på plats om du åker. Det underlättar.

Ett annat råd är att kanske ta en spanska kurs. Gör du detta genom tex enforex får du hjälp av CSN. Dessutom har dom elevboende, du träffar kompisar och lär dig faktiskt språket!

Vill man jobba som europé i Spanien måste man skaffa sig ett nie nummer, ett typ av id. Detta gör man hos polisen.

Spanska löner är inte alls som svenska och boende KAN vara dyrt. Man får leta lite på internet, i tidningar, mäklare och genom mun mot mun metoden. Det finns maaaaassor med tomma lägenheter. Ofta betalar man en förskottshyra som man sedan får tillbaka.

Är du inte kräsen är det inte svårt att få jobb. Klädbutiker och restaurangen/barer behöver alltid personal och framförallt på sommaren.

När du får ett nie nummer skaffar du dig ett seguridad social nummer. Med detta får du en läkare hos vårdcentralen gratis. Vill du ha privat betalar du ca 50€ i månaden men de täcker nästan alla skador. Tänker du bara stanna ett litet tag går du till försäkringskassan i Sverige och skaffar ett e-111 kort. Så hette det för 5 år sedan och med detta kort har du alltid hjälp med vård.

Var inte rädd, våga! Vill du så ska du! Du kommer gråta och du kommer sakna! Det är inget konstigt med det.

Har ni några fler frågor, tips på hemsidor osv så tveka inte att fråga, jag kan skriva om det också :)


Kommentarer
Postat av: Louise

Hej Linda! Tack för ett toppen inlägg, det gav mig svar på många frågor :) vecka 26 ska jag ner till Fuengirola en vecka. Tänkte se mig omkring i områdena där och gå på känslan lite hur det känns. Vet du om det finns många svenska ungdomar just omkring Fuengirola? Eller har du någon annan stad att rekomendera? Jag jobbar på bank idag men är utbildad MakeUp artist och har ett stort intresse för just kläder och smink och skulle vilja arbeta inom detta område. I en klädesbutik hade jag stormtrivts. Har du ytterligare något tips på vart det är lättast att vända sig då? Är det de stora kedjorna som gäller? Ber om ursäkt för många frågor, är jättetacksam för de svar jag får. Mvh, Louise

2012-03-24 @ 16:49:52
Postat av: Sunny Diving Malta - Camilla

Hej!



vilken fin blogg du har :) Jag bodde på Fuerteventura i 1 år och saknar livet i Spanien. Just nu bor jag på Malta och kommer nog stanna här i många år då barnen går i skola. Men sen får vi se hehe

2012-03-25 @ 13:13:19
URL: http://www.sunnydiving.se
Postat av: Linda

Hej Louise, vad kul! Det tycker alltid upp frågor på vägen men det där är en början iaf. I fuengirola kryllar det av svenskar. Dessutom finns ett svenskt callcenter där så det finns nog en hel del ungdomar också. Jag vet inte hur det är med affärerna i fuengirola för har bara vart där några gånger men de lättaste är nog att kolla på de lite mindre kedjorna eller privat personers affärer. Ibland sätter dom upp på fönstret att dom behöver nån.

Du kan skriva på www.svenskamagasinet.nu och kolla om någon vet nått. Bli medlem på infojobs.net. Där läggs många jobb upp från bl.a. Mango och mindre affärer. Du gör ett cv och kryssar i vad du är intresserad av och får sedan mail. Jag har fått ett jobb därifrån men allt är på spanska om jag inte minns fel. En annan sak du kan göra är att kolla på Facebook. Jag är med i en grupp som heter Skandinavien in Spain o där kan man fråga om allt. Testa att söka jobb i fuengirola först annars i marbella och Puerto banus, i de sist nämnda behövs alltid folk till sommaren. Ett jobb kan gå fort att få. Vi pratar dagar, inte som i Sverige med veckor.



Kul att du är makeup artist! Jag har gått make up stores utbildning men aldrig jobbat med det :)



Ingen fara med frågorna, det är bara kul att kunna hjälpa till :) hör av dig om de är nått annat du undrar över.

2012-03-25 @ 14:22:27
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej Linda! Återigen, tack för alla svar och all information. :) Hade du läst spanska innan du åkte ner och jobbade som barnflicka? Mina föräldrar har haft ett hus i Alicante och i samband med att de köpte det gick vi i familjen en liten spanska kurs. Jag minns dock inte särskilt mycket av det. Enstaka ord och de lättaste meningar kan jag pussla ihop, men inte mycket mer än så tyvärr. Var inne på enforex hemsida och det är ju absolut ett alternativ. :) Åkte du ner till spanien själv eller du åkte ner med någon annan? Jag kommer troligtvis att åka ner själv och något jag oroar mig för är att det ska vara svårt att få ihop ett ''umgänge''.



Samtidigt som det är så svårt att släppa det man har här hemma, och våga ta steget och ge sig ut på något helt nytt, känns det så rätt och det hade varit så otroligt roligt!



Jaha, vad roligt! :) Vart i Sverige är du ifrån? Jag gick make up studions utbildning i Malmö. Jag har heller aldrig jobbat med det. Jag fick annat jobb efter examen och la det lite på hyllan så länge. Sen har det bara utvecklats till ett intresse istället. :)



Jag ska kolla upp alla de alternativ du nämnt, det låter kanon alltihop. :)



Med vänlig hälsning, Louise

2012-03-28 @ 19:37:17
Postat av: Linda

Hej hej,



Jag "läste" lite spanska på högstadiet men kan absolut inte säga att jag tog med mig några av dom kunskaperna ner mer än "una cerveza por favor" haha. Enforex är guld eftersom att man får CSN. Dessutom kommer du träffa folk där.



Vad kul att ni har hus i Alicante. Kan du åka dit på semester ibland :)



Jag åkte ner själv och kände ingen när jag kom ner. Skaffade resedsgboken och en blogg och så har jag lärt känna min pojkvän och en utav mina bästa kompisar. En annan kompis kom genom familjen jag var barnflicka hos, hon var barnflicka där innan och andra kompisar har jag fått via jobben osv. Det är inte svårt att lära känna folk, alla är så öppna här och har dessutom vart i samma sits så de löser sig. Däremot kommer och går vänner vilket dom inte gör hemma. Ibland är det tufft men sen hittar du tillbaka igen.



Jag är från Norrtälje, utanför Sthlm och gick kursen i Sthlm. Min kompis, den andra barnflickan, gick samma kurs som mig innan och hon sminkar extra nu :) du kommer från Malmö förmodar jag? :) när tog du studententen? Tänkte hur mycket jobberfarenhet och arbetserfarenhet du har? Tro mig de är lätt att hitta ett första jobb!! :)

2012-03-29 @ 20:49:46
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej!



Okej, men huvudsaken är ju att man kan just den meningen, haha :) Då är man ju räddad! :) Ja, jag ska kolla ytterligare på det, känns som att det hade kunnat vara en bra start! Just att lära sig språket och att samtidigt träffa lite folk, två flugor i en smäll liksom :)



Okej, jag får försöka ge mig ut och ta kontakt med lite folk så förhoppningsvis löser sig den biten. :) Det handlar väl om att våga lite även där. Vad roligt att du träffat din pojkvän där nere också! :) Jag måste säga att ju mer jag läser av det du skriver och ju mer svar du ger mig på alla frågor, ju säkrare blir jag på att jag vill det här. Under våra resor ner till huset i Alicante kände jag mig alltid så hemma. Det kändes så rätt att vara där och jag trivdes så bra med både folk och kultur. Och såklart klimatet, haha! :) Tyvärr har mamma och pappa sålt huset i Alicante men går i tankarna att köpa ett nytt och ska ner och se sig omkring i bl.a Fuengirola och Marbella.



Aha okej, men vad roligt! :) Nej, jag är faktiskt ifrån Ystad. :) Jag har tyvärr aldrig tagit studenten. Jag valde att hoppa av gymnasiet då jag bestämde mig för att läsa till make up artist och hoppade på den utbildningen när jag var 18. :) Precis innan jag började utbildningen blev jag erbjuden sommarjobb efter examen och sedan har det bara rullat på. Jobbar på bank sedan ett år tillbaka. :)

När tog du studenten och hur gammal var du när du flyttade ner till Spanien? :)



Hoppas du får en toppenhelg nere i Marbella. :) Här ska det snöa igen på söndag. (suck)



Mvh, Louise

2012-03-29 @ 22:26:21
Postat av: Linda

Haha faktiskt! Man kommer iaf långt på den!

Aa spanska kursen är nått att tänka på, det blir väldigt bra.



Klart du ska ge dig ut på äventyr, ångrar man sig kan man alltid åka hem :) de är det som är så bra. Mamma vill fortfarande ha mig hemma hos sig fast jag fyller 26 i sommar. Jag flyttade ner när jag var 20.

Spanien är härligt! Maten, människorna och dessutom alla olika nationaliteter som är på ett och samma ställe. Man får allt liksom!



Vad spännande! Du ka säkert söka jobb på bank här också. Det finns en hel del svenska banker i Spanien nu.



SNÖ?! Gu nu får vädret allt ta och ge sig!! Jag hoppas vi får sol men det verkar som att de ska bli lite molnigt.

Ha en toppen helg du med :)

2012-03-30 @ 20:45:59
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej tjejer! Nu hoppar jag in i er konversation mitt i, men tänkte bara berätta att det finns ett svenskt callcenter i marbella också om det är någonting du är intresserad av Louise. Många ungdomar och jag har själv jobbat där sen jag kom hit så det var en bra inkörsport till spaninen precis som aupairjobb också kan vara. plus med callcentret är väl arbetstiderna, man har hyfsat korta dagar och ledigt på helgerna så att man har tid att njuta av spanien ordentligt också :)

2012-03-31 @ 15:12:21
URL: http://doingmarbella.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad roligt Anna. Är de det som ligger vid Puerto banus? Vid dreamers? Lediga helger är alltid plus!

2012-04-02 @ 19:33:04
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Louise

Ja, jag ska titta vidare på det, det känns som en bra början i alla fall. Har tagit fram mina gamla spanska böcker och försöker så gott jag kan att minnas högstadie spanskan, inte så lätt måste jag säga, haha :)



Ja, det känns verkligen som att det är dags att göra verklighet av det här. Det är något som legat och grott i bakhuvudet och som jag funderat på från och till och nu känns det bara så självklart att jag ska se till att det blir av. :) Vill inte ångra att jag aldrig vågade. Det där med din mamma känner jag igen, haha. :)



Ja, det låter helt underbart alltihopa! :)



Jasså gör det de? Jag visste att Swedbank har kontor i Marbella åtminstonde. Var inte säker på om det fanns fler. :) Får kolla upp vilka det finns mer, tack för tipset! :)



Ja, vädret är inte det roligaste här hemma. Så sent som tidigare idag föll det små snöflingor och det är kallt. Riktigt kallt. Vill bara ha sol och värme så man kan lägga undan vinterkläderna och på med de betydligt roligare vårkläderna!!



Hur är vädret nere i Spanien nu? :)

2012-04-02 @ 22:51:15
Postat av: Louise

Hej Anna!



Ja men det låter ju jättebra det med! :) Du får ursäkta att jag frågar, men att jobba på ett callcenter, är det detsamma som att jobba med telefonförsäljning här hemma? :)



Jag ska som sagt ner till Fuengirola i sommar och även se mig omkring i Marbella, får ta och titta upp det då. Vet du om de möjligtvis har en hemsida man kan kika in på? Tack för ytterligare ett tips! Så snälla ni är! :)

2012-04-02 @ 22:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0