Att inte orka ha förstående..

Vi arbetar med helt fantastiska människor genom jobbet. Alla hantverkare, revisorer, inköpare you name it är hur trevliga som helst. Dessutom är dom väldigt förstående för att vi i detta företag är svenskar, alltså blir spanskan lite som den blir eftersom att ingen utav oss är födda här. Jag tycker vi är skitduktiga men ibland dyker det upp saker som man aldrig ens gjort tidigare på svenska, och då försöka ta det på spanska och man blir helt nollställd.

Många gånger när jag ringer samtal så är det oftast förstående för att man kanske inte förstår ett ord och dom försöker då ersätta det med ett annat. Idag däremot fick jag prata med en riktig surkärring som dessutom har fått jobb genom kommunen. Jag skulle ringa och be om hjälp ang betalning av fortkörningsbötar varpå kvinnan i telefonen bara tjötar på och jag ursäktar mig och frågar vad ordet betyder. Hej, för det första har jag aldrig betalat ett böter tidigare. Varken i Sverige eller Spanien och nu ska jag göra det på ett tredje språk. (Eftersom att jag pratar 3 språk dagligen blir man lätt förvirrad)
Hon suckade och vägrade ändra ordval. 

Hur ofta händer det här i Sverige när ickesvenskar försöker prata svenska eller engelska? Herregud om jag hade gjort så här mot en spanjor som försökt prata svenska eller engelska med mig hade jag känt mig som en riktigt dålig människa.. många gånger om dagen!

Tänk på hur ni möter andra människor..

Kommentarer
Postat av: Pernilla-alias Buba

Vilket surkar du fick pratat med. Grr, blir också irriterad på sånt! Jobbar man dessutom på ett sånt ställe så borde man väl ha lite servicekänsla?

Hur har du lärt dig spanska förresten? Hade du pluggat nåt innan du flyttade ner?



Jag är hemmafru här i San Sebastian för tillfället. Har varit svårt att hitta nåt jobb när jag inte pratar spanska. Men det är rätt gött tycker jag, än så länge i alla fall :)

2011-08-24 @ 19:48:26
URL: http://frombubawithlove.blogg.se/
Postat av: Pernilla-alias Buba

Okej, men 3 månaders spanskalektioner är ju en bra bas. Sökte på företaget som du tipsade om men närsta stället de håller till på är Salamanca och det är långt bort. Men jag misströstar inte. Har en liten språkskola två minuter härifrån som faktiskt är jättebra. Nästa vecka skall jag ta en intensivkurs där. Skoj!

2011-08-27 @ 10:09:04
URL: http://frombubawithlove.blogg.se/
Postat av: Pernilla-alias Buba

Hehe, enda problemet är att mannen inte prata nån spanska :) Han är svensk och skall också börja läsa spanska i september, för första gången.



Tror att de har såna där gratiskurser här också men har hört att de är rätt kassa. Eller ja, kankse inte så mycket fel på kurserna i säg, men eftersom folk inte betalar nåt för att gå där så är det tydligen så att folk kommer och går väldigt mycket. Så allt som oftast på läraren ta om samma saker hundra gånger. Så går du själv varje gång och verkligen vill lära dig, så kan det nog bli lite frustrerande i längden....



Jag tror att de kommer att höra av sig om jobbet i nästa vecka någongång är min gissning. De skall intervjua några till. Så vi får se hur det går! :)

2011-08-27 @ 10:31:55
URL: http://frombubawithlove.blogg.se/
Postat av: Lovisen

Man får tänka att man är glad över att man själv tar hänsyn till andra, men jag förstår att det är skitirriterande för man själv är så tillmötesgående.. :)



Pussåkram!

2011-08-27 @ 12:15:05
URL: http://lovisen.com
Postat av: Sofia

Usch det där händer hela tiden här också. Dessutom har Berlinarna en arrogant attityd och skrattar eller låtsas inte förstå vad man säger för att man kanske uttalar ordet en aning fel. Vet inte hur många gånger jag stårr med tårar i ögonen, förbannad och skömts på grund av detta.

2011-09-11 @ 21:31:13
URL: http://www.intheheadofs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0