Ett regnigt spanien

Regnet verkligen öser ner här i Marbella idag! Det är pölar i stort sätt överallt så jag kommer inte gå längre utanför dörren än till brevlådan! Som sagt Spanien/spanska hus + regn = katastrof!

Försöker göra det lite juligt iaf eftersom att Zacarias mamma kommer på onsdag och vi ska vara 7 personer som ska vara hemma hos oss under julen. Det blir lite mys på torsdag men vi ska fira ordentligt den 26 dec då alla anländer den 25e på olika tider. Men intressant kommer det bli. Ett julbord blandat på svenskt, spanskt, amerikanskt och engelskt då Zacarias är spansk/svensk. Jag, Z;s mamma + moster som är svenskar, Z;s kusin som är svensk/engelsk och som bor i USA tillsammans med sin amerikanska man och kusinens pappa som är engelsk och bor här i Marbella. Hängde ni ens med? Haha!

Har ni nått tips på julmys/dekoration? Julduk kommer med Z;s mamma.




Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad fint ni har det! :) Eftersom du bor i Spanien och rest runt en del där och sådär har jag en del frågor som du gärna får svara på om och när tid & lust finns :)



1. Hur hamnade du i Marbella? 2. Har du varit i ex. Alicante & Valencia? Vad tyckte du om de städerna? 3. Hur är det att få jobb på solkusten nu? 4. Är det lätt att hitta boende om man bor själv?



Jag var nere i fuengirola i somras, men då bodde jag ju med kompisar.. och tänket inte alls på attk olla upp hur det var om man ska bo själv. Jag är sugen på att dra ner någonstans dit igen. :)

2009-12-21 @ 14:54:51
Postat av: Linda

Hej Johanna!



Tack så mycket :) Vi försöker göra det så juligt som möjligt här där det inte alls finns snö eller samma julstämning som i Sverige haha!



1. Jag hamnade i Marbella av en slump. Jag sökte aupair jobb i spanien (marbella) och italien, och sedan ett jobb i barcelona. Så hörde dom av sig först från Marbella så det var dit jag kom :)



2. Jag har vart i Valencia. En jättefin stad där det förmodligen finns massor att göra just pga att det är en stad! Ett + för att det ligger vid havet som är ett måste för mig här i Spanien framförallt.



3. Oj jag tror att det är sådär just nu. Jag ska själv söka jobb nu men vet inte riktigt var jag ska börja. Jag tror att det finns jobb bara man hittar dom. däremot tror jag att det är lättare att hitta något fram till våren/sommaren om man inte är så kräsen.



4. Boende är lätt att hitta, det finns lediga boenden överallt. Däremot kan det vara dyrt att bo helt själv. En studie går nog på 500euro. Jag känner en kvinna som hyr ut lägenheter och en kompis till mig ska bo där f.r.o.m januari, då kommer hon bo tillsammans med 3 andra men ha eget rum osv och betala 300euro. Så det är lite skillnad beroende på vad man vill ha.



Jag tycker verkligen att du ska åka ner igen :) Du lever ett helt annat liv här nere och det finns inte alls samma stress som i Sverige. Sommrarna är längre och du har ALLTID sol! :)

Är det nått mer du undrar så är det bara att fråga.

Du kan skriva till min mail också om du vill, [email protected]

2009-12-21 @ 16:19:04
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Lova

Va mysigt ni har det.. :) Jag tror att eran jul kommer bli toppen.. :)

2009-12-21 @ 18:55:41
URL: http://lovavilda.blogspot.com
Postat av: elin

varför ska du inte fira jul hemma i sverige?

2009-12-22 @ 12:26:59
Postat av: Linda

elin:

Därför att biljetterna är alldels för dyra :( jag får förhoppningsvis en liten jul med min familj i januari!

2009-12-22 @ 15:33:17
URL: http://llinda.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack! :) Har du tips på vart man kan hitta au-pair jobb i Spanien? Inte prio ett kanske, men har tänkt på den saken också, bara för att komma ned igen.



Hoppas ni haft en jättemysig jul! :)

2009-12-26 @ 18:54:43
Postat av: Linda

Johanna: Kolla på ams.se och sök på utomlands & Spanien om det är dit du vill. Då kommer det upp lite aupair jobb.

Jag vet också att en kompis gick med i nån aupair grej på nätet men jag vet inte vad den heter. Återkommer när jag vet det! :)



Tack! Du också! :)

2009-12-28 @ 10:08:34
URL: http://llinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0