Påsken i Malaga

Jag fick en kommentar av en av mina systrar om hur påsken såg ut här nere. Hon frågade om det var en stooor fest i Spanien medans Svenskarna sitter och målar påskägg? Haha aa det är mer eller mindre så det är.

Våran lärare är från Malaga och det är jätte stort med påsken där. Idag berättade hon om lite olika traditioner så jag ska se om jag kan komma ihåg lite.

Tex så har dom stora processioner (heter det så på svenska?) där dom går i olika tåg. Och alla tågen brukar oftast bära på olika saker, tex. Jesus, En virgen, m.m. Det är alltså kyrkogrejen men du behöver inte vara religös för att gå med i det här tåget. Dom klär ofta ut sig också för vilket tåg dom går med. Igår hade hon, hennes mamma och hennes dotter gått med i ett tåg där dom bär klädsel som många förknippar med ku kux klan. Strutar på huvudet och mask för ansiktet. Men det har absolut ingenting med kkk att göra.  Tom Antonio Banderas går med i de här tågen varje år.

I Malaga är det också så för flera år sedan så gick det en epedemi i stan och folk vägrade ta sig utanför deras hus och gå med i dom här tågen och bära på dessa grejer, och de enda som ställde upp var fångarna.
Eftersom att fångarna ställde upp på detta och skötte sig så bra så bestämde sig kungen tror jag? att en fånge ska släppas varje år. Alltså någon som åkt dit för nått mindre brott. Inget grovt. Så detta har nu också blivit tradition att se när någon släpps fri.



På torsdag åker jag till Malaga för att se hur det egentligen går till!

Kommentarer
Postat av: Lova

Va kul att få veta lite mer om det.. :) Har ju bara varit på karnival i spanien men jag kan konstatera att dom är betydligt bättre än oss i sverige på festligher! :)

2009-04-07 @ 17:36:52
URL: http://lovavilda.blogspot.com
Postat av: Alexandra!

Skit! :) Imorgon då?? Puss!

2009-04-07 @ 19:17:43
URL: http://molleralexandra.blogg.se/
Postat av: Alexandra!

Vad bra! :) Em/kväll någon gång?

2009-04-07 @ 19:47:10
URL: http://molleralexandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0