Spanien och Sverige, skillnaden är stor!

Det finns ett program som går på spansk tv som visar vissa små byar och städer i Spanien som inte har någe bra ställt. Jag vet egentligen inte vad dom vill säga med det här programet men igår var det de vidrigaste jag sätt. Sopor och halv döda råttor på hela gatorna, husen är helt fallfärdiga, de har hästar och tuppar ute på gatan fastkedjade i nått träd. När man nu ser de här människorna undrar man egentligen om man ska tycka synd om dom eller inte. De är snodda scootrar, droger, snodda bilar, ungar som krossar rutor m.m Vissa är golddiggers och andra vanliga människor som kanske råkat illa ut, andra har suttit i fängelset och går omkring med handboja. Jag hade aldrig besökt nått av de ställena som visades på tv igår. Jag hade vart livrädd! Sen finns det ställen där jag tycker synd om människorna för att ingen hjälper dom och dom verkar ändå försöka ha ett någorlunda bra liv.

De jag ville komma till nu är hur annorlunda länder till länder egentligen ser ut. I Spanien finns det massor av småbyar som ser ut såhär, i Sverige finns det ingen! Nu är både Sverige och Spanien i-länder och ligger någorlunda nära varandra. Absolut har spanien några miljoner mer invånare men samtidigt kan jag inte låta bli att undra. I Sverige har de flesta tak över huvudet och mat på bordet medans en medellön här är ca 10.000kr och hyran kan gå på 8.000kr för en trea. Förstå då om man har familj. Det är många som inte klarar av att gå runt. Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt men något jag har märkt sedan jag flyttade till Spanien är att Svenskar verkligen har det bra!!

Kommentarer
Postat av: Erica

haha min tumme bättre :P JÄVLA bra namn på en tumme :P

2008-09-20 @ 17:26:27
URL: http://yulla.blogg.se/
Postat av: Erica

HAHAHA jag vet! :D SVINDYRT på H&M !

Nu ska jag börja handla kläder på ICA med :P

2008-09-20 @ 17:26:53
URL: http://yulla.blogg.se/
Postat av: Lova

Haha du får följa me om du kan ta dig hit snabbt =) jag tänkte boka en biljett till dig snart om jag får komma och hälsa på :)Kraam!

2008-09-20 @ 18:11:19
URL: http://lovavilda.blogspot.com
Postat av: Lova

Jag vet inte =) När skulle det passa er bäst? Ska kolla upp om de finns några bra biljetter =)

2008-09-20 @ 22:45:33
URL: http://lovavilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0