Italien del 1

Dåså, lite överblick på hur resan egentligen gick till. Tiderna på jobbet ändrades igår så jag var mindre glad och road när jag kom hem vid 23 tiden!

Fredag 4/7. Taxin kommer och hämtar oss och tar oss till busstationen för att sedan ta bussen till flygplatsen och nästa destination, Milano! Framme på plats letade vi upp rätt bil som skulle få följa med oss runt halva Italien (Ok där kanske jag överdrev en smula). Vi hade inte bokat något hotell förrns söndag så vi hade två nätter som vilsna landsmän. Smarta hade vi iaf vart och tagit med adressen till de hotellen vi kollat upp på nätet så vi hade någon aning om priser. Första stoppet blev på det hotell vi velat ha, nära centrala Milano
Väskorna slängdes bara in på rummet och så tog vi bilen till centrum. Ska tilläggas att inte en enda gata i Italien är gratis att parkera på, nerå.. Italienarna har koll! Lite turisting i Milano vilket jag tycker var en fantastisk stad. Affärer överallt och fina byggnader, här fanns verkligen alla affärer du nånsin kan tänka dig. Köpcentrum med bara de dyraste märkerna och en hellång gata med de mindre dyra men populära så som Zara, H&M, Bershka, allt, you name it!
Vidare hem till hotellet för en dusch och sen gåendes in till centrum för att hitta en bra resturang.
Om det var lätt? Inte det minsta.. jag skulle kunna säga att det knappt existerar några resturanger i centrala Milano, förutom de "resturangerna" där de ställt ut lite bord mitt på gatan men som vi inte kände var bra nog eftersom att vi spenderade lunchen på en av dessa. Tillslut dök en bra resturang upp iaf.

(Batterierna på kameran dog så mycket kort blev det tyvärr inte i Milano)

Lördag 5/7. Uppe med tuppen (näst intill iaf) för att hinna med frukosten på hotellet och sen dra oss vidare till nästa anhalt, Parma. En stad som just är känd för parma skinkan! Här blev det lite turisting, marknad och igen en god lunch när vi sen kom överens att vi skulle åka vidare då det inte kändes som att det var värt att ta in på hotell när vi redan sätt allting.

(Lägg märke till de smala husen i bild ett, oh yes, jag blundar tydligen alltid)

In i bilen igen och vidare till La Spezia, en stad som ligger vid kusten. Även här hade vi kollat upp ett hotell som verkade bra, vi visste att det inte fanns många rum kvar och kände oss lite stressade, speciellt då vi åkte upp för denna enorma backa upp på berget. Men tro det eller ej, 1 rum kvar och detta tog vi!
Trötta efter denna resa
bestämde vi oss för att vila lite för att sen ta oss till en liten by precis i närheten vid namn Puertovenere där vi ville äta middag! Underbart söt liten by precis vid vattnet, där husen var smala som stickor och det kändes precis som att alla turister i Italien hade hittat  dit! Vi hittade tillslut förmodligen den bästa resturangen på hela stället, det var som att du satt i en liten öppen borg med muren runt dig och hade vattnet precis neranför dig, klart bästa stället, och med bästa sällskapet!

Fortsättning följer!

(Mer bilder finns att hitta på resedagboken och mer kommer upp här snart igen)