Dåligt humör

Idag har jag vart riktigt spyfärdig på skolan. Radio och tv kanaler är någonting jag struntar fullständigt i.. Lär oss istället hur man pratar och hur man sätter ihop orden och verben så det blir i rätt ordning. Blä!
Får hoppas att morgon dagen är bättre. Det ser ut som det i boken iaf.


Det här är tex min läxa. Skriva meningar till bilderna. Super bra träning med meningar, men vad ska jag skriva. Att han kollar på en apa och blir en apa? Haha snälla!

Låg ute och vilade en sväng på en madrass på altanen i den sköna solen men vågade inte riktigt somna till där ute så när jag hörde en början till en snarkning gick jag in haha.
Ska ut med Florina och Lena och äta tapas ikväll men jag är verkligen inte alls på humör. Kanske förflyttar dagen till nån annan eller så hoppas vi på ett bättre humör.
Nej nu borde jag inte skriva mer haha!

Kommentarer
Postat av: Ania

HAHAHAHH:D den läxan hade jag också:D hahahah va roooligt:D oohhh va ja saknar enforex :D



Okej.. ska försöka förklara.. men du kommer läsa mail istället för komentar :P haha

Du e inte alls jobbig .. fråga på vad du än vill..=)de e bara kul o förklara:D och så e d mitt jobb:P

du måste allllttid böja verben.. så e d i spanskan ..

I svenskan, brukar man inte böja verb på samma sätt som i spanskan så jag förstår varför du blir förvirrad. I svenskan böjer man verb genom pronomen dvs. man MÅSTE skriva JAG sover .. och JAG drömmer.. man måste säga (jag, du, han, hon, den) annars förstår man ingeting eller vem som utför olika handlingar.

För att veta vem det är som gör vad i spanskan.. måste man böja ändelsen på verben. Man brukar inte säga (Yo, tu, el, ella, ellos) eller hur? Utan man säger trabajO, trabajAS, trabajA, trabajAN. Det är genom de ändelserna som man vet vem som gör vad.

iaf.. så ska du också veta att gente ALLTID ALLTID böjs i tredje person singular .. la gente compra, la gente canta ... inga undantag..=)



Förstår du ? eller var det dåligt förklarat??? =))

Jag måste påpeka en gång till .. Du måste ALLTID böja verben i spanskan, för att veta vem det är som utför handlingen. ALLTID, utan undantag. Har du två verb efter varandra, då böjer du d andra verbet.. som vi sa igår.



Sobre el libro =) no lo podia encontrar:S no sé donde esta, pero pienso que se llama "modern spansk grammatik" ... y lo compre en akademibokhandeln.. pero ahora no está :S no sé porque.. voy a ver si lo puedo encontrar vale y te digo?



sii.. tu novio sabe español y no sabe como explicar.. solo sabe como se dice, pero no sabe porque .. y tu necesitas una explicacion no?



abrazzooooo

2009-03-10 @ 19:58:51
URL: http://adramaqueens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0